Branschkunskap
Kursen innefattar: Arbetsuppgifter och ansvarsområden i rollen som digital marknadskommunikatör • Förståelse och insikt i hur branschen är uppbyggd och organiserad • Förmåga att analysera och reflektera över yrkesrollen utifrån branschkartläggningen •
Textframställan och kommunikation inom CV-skrivning • Bygga eget varumärke genom LIA-processen
Presentationsteknik och retorik
Kursen innefattar: Förståelse och användning av presentationsteknik • Retorik i yrkesrollen • Målgruppsanpassad framställan • Hjälpmedel för att genomföra affärsmässiga presentationer
Agil projektledning och ekonomi
Kursen innefattar: Agila projektledningsmetoder • Företagsekonomiska begrepp • Budget, finansiering och uppföljning av projekt • Hur projekt organiseras, drivs och leds från start till mål • Ekonomiska processer och företagsekonomiska metoder • Förståelse för projektteam och kompetenser som krävs för slutförande av större projekt, förhandlingar och affärsuppgörelser • Projektarbete i relation till marknadsföringsprocessen • Förmåga att planera och genomföra projekt samt värdera ekonomiska beslutsunderlag.
Strategisk och operativ marknadsföring
Kursen innefattar: Brand experience och varumärkesresor • Konkurrensanalyser • Skapa varumärkesstrategi och analysera möjligheter utifrån ett marknadsföringsperspektiv • Marknadsföringslagen och andra relevanta lagar • Utföra marknadsundersökning • Skapande av marknadsplan och marknadsbevakning • Marknadsföringsbeslut • Marknadsföringsaktiviteter • Strategier i digitala kanaler
Copy och storytellning
Kursen innefattar: Skriva berättande och säljande texter utifrån målgruppsanpassning • Begreppet storytellning och hur det kan användas för sociala medier och webben • Målgruppsdialog • Skriva produkttexter • Journalistiskt skrivande • Research och informationssamling • Skapa innehåll för olika medier
Medieproduktion
Kursen innefattar: Bildspråk • Typografi • Innehållsproduktion • Kunskaper om foto, film och ljud • Kunskaper i Adobe (InDesign och Photoshop) • Content och grafiskt material till sociala medier och webb • Print och trycksaker • Beställarkompetens
Webbproduktion
Kursen innefattar: Skapande och underhåll av webb • Wordpress • HTML, CSS, Javascript och XML för att kunna bygga, underhålla, analysera och marknadsföra en webbsida • Förståelse för distributionskanaler och tekniken bakom
Strategisk och operativ försäljning
Kursen innefattar: Säljkommunikation • Säljinsatser • Säljstrategier • Säljprocesser och säljresans uppbyggnad • Förståelse för hur långsiktiga affärsrelationer utvecklas • Kundnytta • Säljsamtal • Bearbeta kunder • Verktyg och metoder för sälj • Affärsjuridiska avtal och regelverk inom marknadskommunikation och försäljning • Modeller, teorier och begrepp inom personlig och digital företagsförsäljning
Annonsering och analys
Kursen innefattar: Specialiserad kunskap om digital annonsering • Förståelse för vad som driver konvertering och engagemang i olika annonskampanjer • Skriva för webb utifrån sökmotorsoptimering (SEO) • Datahantering och analys i olika analysverktyg • Förmåga att optimera annonskampanjer • GDPR och juridik inom marknadsföring • Google Ad Manager •
Google Analytics • Facebook Ads Manager
LIA 1 (Lärande i arbete)
Praktikperiod 1. Målet med kursen: Omvandla teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter • Utföra kvalificerade arbetsuppgifter inom digital marknadsföring på en arbetsplats • Arbeta med olika arbetsmetoder och processer inom marknadskommunikation
Kris och förändringskommunikation
Kursen innefattar: Stötta ett företags måluppfyllnad med strategisk kommunikation och formulera budskap som skapar förståelse för målen • Använda intern kommunikation som ett strategiskt verktyg • Stöttning av chefer i deras kommunikation i vardag, kris och förändring • Hur interna kanaler stärker och kompletterar varandra • Kommunikation vid organisationsförändringar • Stärka organisationskulturen genom internkommunikation i vardag, kris och förändring
LIA 2 (Lärande i arbete)
Praktikperiod 2. Målet med kursen: Få förståelse för komplexa digitala marknadsföringskampanjer • Fördjupad förståelse för rollens ansvarsområden • Specialiserade kunskaper i försäljningsprocesser och affärsutvecklingsprocesser • Ansvara och driva projekt
Examensarbete
Ett självständigt arbete som innefattar: Upprättande av projektplan • Upprättande och genomförande av skriftlig rapport enligt branschrelevanta kriterier • Informationssökning och källkritik • Presentation och opponering