Affärshögskolans urvalsprocess

Om vi har fler behöriga sökande än antalet utbildningsplatser genomförs en urvalsprocess. Urvalet ligger till grund för antagningen och avgör vilken plats du får i antagningslistan till utbildningen du sökt. Här kan du läsa om hur urvalet går till och vad som händer om du blir antagen eller får reservplats.

Digitalt urvalsprov

Urvalet bygger på ett digitalt prov som mäter din kunskap i grundläggande ämnen som är relevanta för utbildningen du sökt. Inbjudan till provet får du via yh-antagning.se. När du genomfört ditt prov räknas resultatet samman med din ansökan. Ju bättre resultat, desto högre urvalspoäng och större chans att bli antagen. Om du har sökt till flera utbildningar hos Affärshögskolan och blir kallad till flera urvalsprov ska du endast göra ett prov. Ditt provresultat gäller för alla utbildningar du är behörig till hos Affärshögskolan.

Antagningsbesked

När ansökan stängt och vår antagningsenhet behandlat alla inkomna ansökningar skickas antagningsbesked ut. När du fått ett antagningsbesked skickas automatiskt ett mejl ut med uppmaningen att logga in på yh-antagning.se. Där kan du läsa och svara på beskedet.

Om du blivit antagen

Stort grattis! När du har blivit antagen måste du tacka ja till din plats inom tre dagar efter att antagningsbeskedet publicerats, annars riskerar du att förlora din plats. Du tackar ja eller nej till platsen i yh-antagning.se. Du kan endast läsa en heltidsutbildning åt gången hos Affärshögskolan. Så om du redan har tackat ja till en utbildning och får ett antagningsbesked till en annan utbildning du hellre vill läsa behöver du tacka nej till den första utbildningen innan du kan tacka ja till den nya.

Observera att antalet svarsdagar kan variera ju närmare studiestart vi kommer, så dubbelkolla vad som står i ditt antagningsbesked.

Om du fått reservplats

Vi håller tummarna för dig! Om du fått en reservplats behöver du inte göra något för att behålla din plats i reservlistan. När någon tackar nej till sin utbildningsplats flyttas du automatiskt upp i listan. Som reserv kan ett eventuellt antagningsbesked dröja, i enstaka fall några veckor in på terminen. Var därför uppmärksam på information som skickas ut i yh-antagning.se.

Vanliga frågor om urvalet