Med anledning av spridningen av coronaviruset finns riktlinjer och övrig information samlat på AcadeMedias webb. Informationen uppdateras kontinuerligt.

Anton utbildade sig till säljare och landade på TakeOff

Intervju - 08/04/2016

anton-akerling-affarshogskolan

Anton Åkerling är 25 år och född och uppvuxen i Örebro. Med sina tidigare erfarenheter från säljbranschen inom detaljhandeln sökte han till Affärshögskolans utbildning Marknadsinriktad företagssäljare.

Anton ville bygga vidare på sina kunskaper inom säljområdet då hans erfarenheter sträckte sig till försäljning mot kund, B2C (business to customer) men var nu intresserad av att rikta in sig på försäljning mellan företag, B2B. Idag har Anton tagit sin examen och arbetar som affärsutvecklare på Filmproduktionsbolaget Takeoff AB i hemstaden.

Vad fick dig att välja just den här utbildningen?

Jag älskar att arbeta med människor och jag fick en känsla för problemlösning vid försäljning under min tid som butikssäljare. Det fick mig att vilja avancera och att lära mig arbeta med en mer långvarig säljprocess. Då hittade jag den här utbildningen som en bra väg att få just den kunskapen.

Jag tyckte det var en snabb och bra väg till mitt mål, som dessutom är direkt förankrad till näringslivet vilket absolut är ett plus.

Varför valde du Affärshögskolan?

Förankringen till näringslivet – alla handledare kommer från näringslivet på en post i ett företag eller är konsulter, ofta ledarskapskonsulter. De arbetar mot näringslivet och vet vad dom vill ha och vad som kommer att förväntas av oss när vi tagit examen och ska ut i arbetslivet.

Vi blir upplärda som om vi vore en del av näringslivet redan nu och det tycker jag är riktigt bra. Vi blir behandlade mer som att vi är branschkollegor än som studenter, det tycker jag är en jättestor fördel.

Vad jobbar du med nu?

Jag sitter på min nya arbetsplats, ett filmproduktionsbolag som heter Takeoff AB, jag arbetar som affärsutvecklare på företaget. Arbetet innebär att jag säljer film åt företag, tja, ett jobb där jag uteslutande fokuserar på B2B.

Takeoff är väletablerat och har funnits i 33 år, vilket är jätteroligt. Jag kom in som ny till ett gäng på fyra personer så nu är vi totalt fem som arbetar med olika delar i projekten, från start till mål.

Anledningen till att jag kom in på företaget var att de hade fått nys om Affärshögskolan, blev nyfikna och sökte sig till skolan. Annars hade jag nog aldrig hittat dem, så jag är otroligt glad för att Affärshögskolan syns här Örebro så att företag som Takeoff kommer i kontakt med oss studerande.  Vi kom i kontakt och sedan blev jag erbjuden en tjänst till efter examen.

Vad kan du i efterhand se har varit nyttigast att lära sig på utbildningen för att klara din nuvarande yrkesroll?

Då skulle jag nog välja ämnen som jag tycker är viktig att ha att ha en fördjupad förståelse för, såsom företagsekonomi och finansiering. Det är en stor bit i säljarens vardag och man måste förstå hur viktig vår roll är i företaget när vi hanterar dessa uppgifter. Strategisk marknadsföring- och affärsutvecklingskurserna är också jätteviktiga tycker jag.

Vilka personliga egenskaper tycker du är viktiga för den här rollen?

Man får väldigt bred kunskap under sina studier till marknadsinriktad företagssäljare men jag tror att nyckeln är nyfikenheten, det är det absolut viktigaste. Är man nyfiken har du hamnat helt rätt, det finns otroligt mycket kunskap hos handledarna och ute på LIA-platserna, bara man söker efter det och är öppen. Då kan man gå hur långt som helst.

Vad kan man arbeta med efter utbildningen?

Många av mina tidigare medstuderande har valt en inriktning som är mer riktad mot marknadsbiten. Men en del tog steget som mig och fokuserade på sälj, en person som jag läste med jobbar som säljare för en skoleverantör, en annan jobbar idag som projektledare på ett tekniskt företag. Många har ju tagit sig vidare med sin tidigare utbildning t.ex. så hade vi en person som arbetade som elektriker i klassen, den personen kombinerade sitt tidigare yrke och sina studier och arbetar nu inom den branschen men i en roll som är mer relaterad till det vi läst. Många gjorde så, gick utbildningen för att bli säljare inom samma typ av bransch som de tidigare arbetat i, då har de kunskapen och kan arbeta utifrån det, de får lite försprång kan man säga. Många har fått jobb den vägen, i stort sett alla som jag känner har faktiskt gjort så.

Hur ser behovet ut i din bransch?

Uppfattningen jag fått är att det är ett stort behov av mer kvalificerad försäljning, många har tröttnat på den gamla typen av försäljning med bara kalla telefonsamtal. Man måste hitta nya vägar och tillvägagångssätt för att skapa en god relation till sina potentiella kunder. Och det är där en säljare kommer in och förstår tyngden av att vara professionella och se vad kunden har för behov från start. Det är en stor efterfråga efter den här kompetensen på marknaden.

Det är en lite tuffare bransch, absolut. Säljare är inget man blir om man vill sitta still och göra samma sak varje dag, det handlar om höga målsättningar och det finns oändliga möjligheter i branschen. Jag tror det är ganska lätt att komma in om man försöker ta tillvara på alla chanser som dyker upp. Min uppfattning är att det är ganska lätt att få jobb efter den här utbildningen.

Är du intresserad av en liknande utbildning? Se aktuellt utbildningsutbud nedan.

Publicerad: 2016-08-04