Med anledning av spridningen av coronaviruset finns riktlinjer och övrig information samlat på AcadeMedias webb. Informationen uppdateras kontinuerligt.

B2B-studerande snackar sälj och marknadsföring med LIA-företag

Intervju - 04/21/2021

Cassandra på sin LIACassandra är en av våra B2B-studerande som just nu är ute på LIA hos startup-företaget Binary Brains. Hennes roll på företaget är Sales Development Representative där hon fokuserar på prospektering, pitchar, social selling och att bygga sitt egna varumärke.

Affärshögskolans Instagram får vi under veckan följa Cassandra på hennes LIA. I samband med det intervjuade hon medgrundaren och försäljningschefen, Simon Åkerlund och företagets Customer Success & Growth Manager, Ruxandra Bocaciu. Här svarar de på tre frågor vardera om hur det är att jobba med sälj och marknadsföring.

Jag har fått den stora äran att göra min LIA hos Binary Brains. En startup som med hjälp av AI tagit fram en modell som förutser köp inom handeln. Jag har sen tidigare inga erfarenheter av AI så att få lära mig ett helt nytt ämne är otroligt lärorikt.

Vad är det bästa med sälj?

– Att det alltid finns saker att utveckla inom sälj och att det är grunden i varje företag. Utan kunder är det svårt att ha ett bolag och utan sälj är det svårt att få in nya kunder. Sen är det alltid fantastiskt när man kan förmedla ett värdeskapande som bidrar till en bättre vardag för sin kund, säger Simon.

Vad är det viktigaste att tänka på som nybörjare inom sälj?

– Att det tar tid att lära sig försäljning och att man måste våga testa olika saker. Allt kommer inte att fungera men om man är duktig på att utvärdera och analysera sig själv så skapar man alltid förutsättningar för att utvecklas, vilket är det viktigaste när man ska jobba med försäljning. Fundera över vad du gör riktigt bra och hur du kan göra ännu mer av det, säger Simon.

Vad är det bästa med marknadsföring?

– Det bästa med marknadsföring är att man får jobba med olika aspekter ur en affärssynvinkel och använda flera personliga egenskaper samtidigt. Att sälja in produkter eller tjänster, sälja in och bygga sitt varumärke, bygga relationer, uttrycka sin organisationskultur och driva innehåll som är viktigt för företaget kräver att man känner in bolagets nutid, framtid samt omvärld. Olika kanaler lämnar utrymme för olika typer av tonalitet, approach, styrkor och svagheter att förhålla sig till. Kreativiteten och problemlösarcellerna jobbar tillsammans på bästa sätt, och man kan mäta sina insatser inom tydliga ramar, säger Ruxandra.

Vad ska man tänka på när man bygger sitt eget varumärke?

– Att allt man gör, säger och hur man beter sig är signaler som bildar ens personliga varumärke. Även det kortaste mailet bidrar till ens varumärke. Utöver att bygga bör man också komma ihåg att förvalta sitt varumärke. Det är ett cirkulärt tänk där alla man kommer i kontakt med har en viktig roll, de blir ens ambassadörer. Att själv ha koll på sina värderingar, vision och mål är en bra grund att bygga på, men även att våga utveckla sitt varumärke och ta nervösa steg ifrån det som man är van vid, säger Ruxandra.

Hur håller ni motivationen uppe?

– Jag lyssnar på väldigt många föreläsningar om just försäljning samt läser mycket böcker som hela tiden ger mig motivation till att bli bättre, säger Simon.

– Den personliga insatsen är lika viktig som bra kemi och samarbete med kollegor. Jag motiveras av ett bra team, närvarande chef och när jag får utrymme att använda mina bästa egenskaper samt möjlighet att utvecklas. Det är viktigt för mig att få beröm när jag gör bra saker och konstruktiv kritik när jag gör något mindre bra. Ärlighet motiverar mig och är det finaste man kan ge någon, inklusive sig själv. Jag inspireras av att spåna trender inom olika branscher och tolka in dem i min egen bransch, säger Ruxandra.