Företag ropar efter säljkompetens – därför ska du läsa B2B

Av Sofia Björnér

Behovet av företagssäljare med digital kompetens är stort i många branscher över hela landet. Det pågår en tydlig förflyttning mot digitalisering och hållbar försäljning, vilket förändrar säljlandskapet och gör säljprocesserna mer avancerade. Företagssäljare är avgörande för verksamheters utveckling och tillväxt. I den här artikeln får du veta mer om marknadens efterfrågan och hur du kan göra karriär inom B2B.

Stora jobbmöjligheter inom B2B

Behovet finns överallt! Allt ifrån industri, bygg, fastighet och IT till dagligvaruhandeln, skönhets- eller läkemedelsbranschen. Flera företag som Affärshögskolan varit i kontakt med uttrycker en stark efterfrågan på företagssäljare. Enligt Manpowers årliga kompetenskartläggning upplever drygt sex av tio svenska arbetsgivare att det är svårt att hitta kompetent personal. I den senaste rapporten återfinns yrkesgruppen säljare på tredje plats över bristyrken i Sverige.

Även Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara liten konkurrens om jobben under de närmsta åren och att personer som har en säljutbildning kommer ha stora möjligheter till arbete. I en omvärldsanalys gjord av Myndigheten för yrkeshögskolan framgår det att de ökade kompetenskraven gjort att arbetsgivare i branschen numera ofta kräver en eftergymnasial utbildning från högskola eller yrkeshögskola. Eftersom det inte utbildas tillräckligt många B2B-säljare finns ett stort glapp på arbetsmarknaden.

”Som rekryteringskonsult träffar jag olika företag dagligen och vi ser ett stort behov av utbildade säljare hos våra kunder.”

– Marcus Rosenblom, Rekryteringskonsult, OnePartnerGroup

"B2B-försäljningen har förändrats. Strategier som fungerat tidigare går inte att använda längre, allt blir mer digitalt och behoven har ändrats vilket gör att vi behöver mer kvalificerade B2B-säljare."

– Jens Collskog, Försäljningschef & Partneransvarig, Colix System

Vad är B2B?

B2B står för business to business och handlar om köpprocesser som sker mellan företag, men låt dig inte förväxla B2B med B2C (business to consumer). B2C handlar istället om köp mellan företag och privatpersoner. Inom B2B arbetar säljare långsiktigt med fokus på att bygga relationer, positionera och stärka varumärket samt upprätthålla öppen kommunikation med andra företag.

B2B-säljare, även kallat företagssäljare, arbetar strategiskt tillsammans med företag, inklusive återförsäljare, för att uppfylla deras behov av produkter eller tjänster. Försäljningen omfattar ofta stora volymer och belopp vilket gör att företagssäljare hanterar färre kunder med beställningar av större värde. En del skulle säga att försäljning mellan företag utgör ryggraden i varje ekonomi. Därför har B2B-säljare en viktig roll i näringslivet och för enskilda organisationers tillväxt.

Varför växer kompetensbehovet?

E-handelslösningar växer, AI (artificiell intelligens) skapar nya affärsmodeller, hållbarhet blir allt viktigare och värderingsdriven försäljning förekommer allt mer. Digitalisering påverkar alla branscher, så även säljyrket. Smarta digitala analysverktyg och annan modern teknik gör att säljare idag måste kunna ta datadrivna beslut och anpassa sin kommunikation, marknadsföring och taktik till olika bolag. En omställning som inte minst påskyndades under pandemin.

Flera företag som Affärshögskolan varit i kontakt med efterfrågar en kombinerad kunskap av traditionell försäljning mellan människor och smarta digitala processer för att kunna arbeta mer värdeskapande. Säljare måste förstå de organisationer de försöker sälja till på djupet och utifrån det skräddarsy sin kontakt med bolaget. Det är därför viktigt att kunna bygga meningsfulla relationer för att lyckas driva en modern B2B-försäljning.

"Idag handlar det inte om att komma ut och presentera en produkt, det kan kunden själv hitta på nätet. Nu handlar det om att förstå kundens verksamhet, presentera helhetslösningar och sälja koncept. En modern säljare är ett komplement och rådgivare till kundens organisation. Inlyssnande och digitaliserade säljare som tar ett helhetsansvar och är kanaloberoende är framtiden."

– Kristin Axelsson, Regionchef Väst, SalesOnly, artikel från Säljarnas Riksförbund

Utbilda dig till företagssäljare på Affärshögskolan

I över 10 år har Affärshögskolan utbildat säljare inom B2B och marknadsföring. Tillsammans med bland annat ATEA Sverige AB, Villeroy & Boch, Fortnox AB, Säljarnas Riksförbund, MoveTech och andra företag utformas utbildningen för att leverera högt efterfrågad kompetens inom affärsutveckling, projektledning, affärskommunikation, ekonomi och strategisk marknadsföring. YH-utbildningens nära koppling till näringslivet ger ett tydligt resultat vad gäller jobb efter examen. Hela 86% som läste B2B på Affärshögskolan i Örebro förra året fick jobb redan inom sex månader efter examen.

"Affärshögskolans B2B-utbildning täcker upp den kunskap som behövs för att kunna jobba med mer komplex försäljning."

– Andreas Karlsson, Kund- och säljansvarig, Poolia

När jag började plugga denna YH-utbildning kunde jag inte föreställa mig alla dörrar som skulle öppnas. Jag gick in med en förutsättningslös inställning och det slutade med att jag blev headhuntad 8 månader in i utbildningen.

- Saga Andersson, tidigare studerande

Möt tidigare studerande

Utbildad B2B-säljare blev egenföretagande storsäljare
2021-04-06 Intervju

Utbildad B2B-säljare blev egenföretagande storsäljare

Sebastian Virta pluggade till marknadsinriktad företagssäljare (B2B-säljare) på Affärshögskolan och ...

Saga Andersson: Bli attraktiv genom din YH-utbildning
2019-11-20 Intervju

Saga Andersson: Bli attraktiv genom din YH-utbildning

Saga Andersson pluggar andra året på Sales & Marketing B2B i Växjö och har redan tagit stora karriär...

Från säljare till internationell egenföretagare
2018-10-16 Intervju

Från säljare till internationell egenföretagare

När Etibar började läsa Affärshögskolans säljutbildning var han redan en erfaren säljare med eget fö...