Företag ropar efter säljkompetens – därför ska du läsa B2B
Av Sofia Björnér
Behovet av företagssäljare med digital kompetens är stort i många branscher över hela landet. Det pågår en tydlig förflyttning mot digitalisering och hållbar försäljning, vilket förändrar säljlandskapet och gör säljprocesserna mer avancerade. Hela 86% som läste B2B på Affärshögskolan i Örebro förra året fick jobb kort efter examen. I den här artikeln får du veta mer om yrket, behovet och hur du kan göra karriär inom B2B.
Stora jobbmöjligheter inom B2B
Behovet av företagssäljare finns överallt! Värderingsdriven försäljning blir allt viktigare samtidigt som AI och digitalisering gör att e-handelslösningar och nya affärsmodeller växer fram i många branscher. Allt ifrån industri, bygg och IT till dagligvaruhandeln, skönhets- eller läkemedelsbranschen. Flera företag som Affärshögskolan varit i kontakt med uttrycker en stark efterfrågan på företagssäljare med en eftergymnasial utbildning.
– Som rekryteringskonsult träffar jag olika företag dagligen och vi ser ett stort behov av utbildade säljare hos våra kunder, säger Marcus Rosenblom, Rekryteringskonsult, OnePartnerGroup.
Det efterfrågas en kombinerad kunskap av traditionell försäljning mellan människor och digitala arbetssätt. Nya digitala verktyg gör att säljare idag måste kunna ta datadrivna beslut och anpassa sin kommunikation och marknadsföring till olika bolag för att bygga meningsfulla kundrelationer. Enligt Manpower ligger yrkesgruppen säljare på tredje plats över bristyrken i Sverige. Även Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara liten konkurrens om jobben de närmsta åren och att personer med en säljutbildning har stora jobbmöjligheter.
– Idag handlar det inte om att komma ut och presentera en produkt, det kan kunden själv hitta på nätet. Nu handlar det om att förstå kundens verksamhet, presentera helhetslösningar och sälja koncept. En modern säljare är rådgivande, inlyssnande och kanaloberoende som tar ett helhetsansvar, säger Kristin Axelsson, Regionchef, SalesOnly, i en artikel från Säljarnas Riksförbund.
Vad är B2B?
B2B står för business to business och handlar om köpprocesser som sker mellan företag. Låt dig inte förväxla B2B med B2C (business to consumer) som istället handlar om köp mellan företag och privatpersoner.
B2B-säljare, även kallat företagssäljare, arbetar strategiskt med företag för att uppfylla deras behov av produkter eller tjänster. De arbetar långsiktigt med fokus på att bygga djupa relationer och stärka varumärken. Snittlönen ligger på 45 000 kronor per månad.
Försäljningen omfattar ofta stora volymer och belopp, vilket gör att företagssäljare hanterar färre kunder med beställningar av större värde. Många skulle säga att företagssäljare utgör ryggraden i varje ekonomi. Därför är B2B avgörande för samhällets och enskilda organisationers tillväxt.
Utbilda dig till företagssäljare på Affärshögskolan
I över 10 år har Affärshögskolan utbildat säljare inom B2B och marknadsföring. Tillsammans med bland annat ATEA, Fortnox, Säljarnas Riksförbund och MoveTech utformas utbildningen för att leverera högt efterfrågad kompetens inom affärsutveckling, projektledning, ekonomi och strategisk marknadsföring. YH-utbildningens nära koppling till näringslivet ger ett tydligt resultat vad gäller jobb efter examen. Hela 86% som läste B2B på Affärshögskolan i Örebro förra året fick jobb inom ett halvår efter examen.
– Affärshögskolans B2B-utbildning täcker upp den kunskap som behövs för att kunna jobba med mer komplex försäljning, säger Andreas Karlsson, Kund- och säljansvarig, Poolia.
Möt tidigare studerande
-
Projektidé blev ny smart betallösning – startade eget under studierna
Gustav startade företag när han läste till B2B-säljare i Örebro...
-
Utbildad B2B-säljare blev egenföretagande storsäljare
Sebastian tog examen som marknadsinriktad företagssäljare 2015. Idag driver han sitt eget...
-
Olika bakgrund, gemensamt framtidsjobb inom B2B
Från Ystad och Örnsköldsvik till att gå i samma klass i Örebro på väg mot nya karriärer som B2B...