Med anledning av spridningen av coronaviruset finns riktlinjer och övrig information samlat på AcadeMedias webb. Informationen uppdateras kontinuerligt.

Alla företag med inköpsfunktion är potentiella arbetsgivare

Intervju - 08/06/2020

Nathalie Suares tog examen från Affärshögskolans yrkeshögskoleutbildning Inköpare och upphandlare i Västerås i juni 2019. 

Efter gymnasiet arbetade hon som butiksmedarbetare inom detaljhandeln och därefter som maskinoperatör med administrativt ansvar på ett skyltföretag. Det var även där hon utvecklade ett intresse för inköparrollen, som sedan ledde till att hon valde att karriärväxla genom en YH-utbildning. Idag arbetar hon som taktisk upphandlare på Sinfra, inom kategori vatten och avlopp. 

Grattis till det nya jobbet! Hur kom du i kontakt med Sinfra?

 Tack, det känns superkul. Jag kom i kontakt med Sinfras VD innan han började jobba där. Då arbetade han som inköpschef på Mälarenergi och jag intervjuade honom för ett arbete till en ledarskapskurs. Därefter skapade vi kontakt på LinkedIn och nästan två år senare kontaktade han mig och frågade om jag var intresserad av att ses på ett förutsättningslöst möte angående ett jobb i Stockholm. Efter det mötet landade jag i mitt nya jobb på Sinfra. Jag är riktigt glad att blev som det blev. Upphandling är nytt för mig, men jag är peppad på att lära mig mycket och bli riktigt bra på det. 

Berätta! Hur fick du upp ögonen för inköpsrollen?

– Jag har nog alltid intresserat mig för affärer. På gymnasiet läste jag handel och administration och hade en vision av att jobba i butik, vilket jag även gjorde under och efter gymnasietiden. Mitt intresse för just inköp väcktes när jag jobbade på ett mindre, producerande företag som maskinoperatör och orderläggare. Det var då jag främst kom i kontakt med inköpare, men också leverantörer och började intressera mig för köp och sälj mellan två företag (business to business). 

Vad handlar inköparrollen om?

 Inköp är så mycket mer än att ”köpa in prylar. Det handlar om att knyta och bibehålla goda relationer med både leverantörer och interna användare, förhandla bra priser och villkor som i sin tur förbättrar och effektiviserar verksamhetens processer. 

Vilka branscher kan man jobba i som inköpare och upphandlare?

 Oj, det finns ju många branscher där man kan jobba som inköpare och upphandlare. Spontant kanske många tänker på detaljhandeln, men rent krasst är ju alla företag som har en inköpsfunktion en potentiell arbetsgivare. Enligt mig finns det en större bredd inom den privata sektorn där yrkesrollen kallas för inköparemen behovet av upphandlare (som rollen kallas inom den offentliga sektorn) är också stort eftersom i stort sett alla myndigheter gör upphandlingar. Dock kanske mindre företag inte har en omfattande inköpsavdelning som stora företag ofta har. På stora företag är ju inköpsavdelningen en viktig stödfunktion för att bland annat göra besparingar genom att teckna rätt avtal med rätt leverantörer. 

Vilka egenskaper bör en person ha för att trivas i rollen?

 Jag tycker att en inköpare eller upphandlare bör vara en affärsmässig individ som också bör vara en problemlösare. Jag anser att man bör kunna tala för sig, men också vara en gedigen lyssnare. Givetvis ska man också vara ödmjuk och samarbetsvillig. Sedan varierar ju synen på inköps- och upphandlarrollen beroende på vilket företag man arbetar på. Företag har ofta olika företagskulturer beroende på vilken bransch man verkar i, men jag anser att det jag nämnt ändå är egenskaper som är till en inköpare och upphandlares fördel. 

Hur var det att läsa en YH-utbildning hos Affärshögskolan?

 Min studieperiod på Affärshögskolan var rolig och givande på många olika sätt. Jag uppskattade studieupplägget där man kombinerar teori med praktik (LIA). Så första året bestod av enbart teori, medan andra året även inkluderade praktik. Då fick man möjlighet att applicera sin kunskap kring inköp/upphandling på en riktig inköps- eller upphandlaravdelning. Dessutom gillar jag konceptet att utbildarna har en relevant bakgrund från näringslivet. Det gjorde studierna roligare, då de kunde komma med mer levande exempel som passade in till ämnet de undervisade i. Kunskapsmässigt tar jag med mig oerhört mycket, men i ett större sammanhang så skulle jag säga att det viktigaste jag tar med mig är att hårt arbete lönar sig samt att det är viktigt att våga. 

Kombinerade du dina studier med jobb?

 Ja, jag arbetade som maskinoperatör på mitt före detta jobb under studietiden. Det var bekvämt att kunna kombinera studier med jobb som också resulterade i en lite bättre ekonomi. Oftast jobbade jag en dag i veckan, och under de perioder som var lugnare i skolan så jobbade jag mer. 

Fick du jobberbjudande från din LIA-plats?

 Ja! Jag fick ett erbjudande om att komma in som konsult då företaget hade anställningsstopp. Jag tackade ja till jobbet och började på måndagen efter min examen. Och därefter fortsatte min resa till där jag är idag. 

Är rollen som inköpare och upphandlare något för dig? Läs mer här!