Så maximerar du din återhämtning under semestern – 8 tips

Av Sofia Björnér

"Jag är stressad, det är mycket nu eller jag orkar inte" är ord som de flesta av oss hör eller säger var och varannan dag. Att ha mycket att göra i vissa perioder är ingen fara, så länge vi återhämtar oss. Ta del av Affärshögskolans tips på hur du varvar ner under semestern! Säg hejdå till jobb- och pluggstress en stund.

Stress får dig att prestera bättre, en kort stund

Stress är en naturlig reaktion på när kroppen behöver samla kraft och energi för att göra sig redo inför en utmaning. Faktum är att stress har positiva effekter på oss då den hjälper oss att prestera bättre i krävande situationer. Pulsen går upp, adrenalin utsöndras och vi blir mer på hugget! Fantastiskt inför en tenta, fest, tävling eller andra situationer som kan kännas utmanande. Därefter vill kroppen vila och komma i balans igen. Stress är alltså ofarligt och ofrånkomligt, däremot är bristen på återhämtning ohälsosamt och skadligt. (Källa: Hjärnfonden)

Tre vinster med återhämtning

  • Bättre minne. Vid sömn lagras och förstärks minnen vilket gör att du lättare kommer ihåg saker. Ett utvilat sinne ger bättre minne!
  • Frigör nya tankar och idéer. Det är ingen slump att många tycker sig komma på de bästa idéerna när man ska sova eller står i duschen. När du slappnar av aktiveras din undermedvetna hjärna och du får perspektiv på saker och ting.
  • Ökad koncentration. Som studerande känns det ofta som att plugget ligger över en dygnets alla timmar. Genom bra återhämtning kan du plugga mer effektivt under kortare tid, istället för att slö-plugga en hel dag.

Metoder för återhämtning

1. Den heliga sömnen

Vad sägs om att byta ut "sova kan man göra när man är död" till "sov för att leva livet till 100%"? Sömn gör dig inte bara piggare och friskare utan även smartare. När du sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som minnen, intryck och ny kunskap bearbetas och lagras. Låt dina sömntimmar vara heliga för en bättre livskvalité!

2. Ut i naturen

Det är vetenskapligt bevisat att naturen har en lugnande effekt på oss människor rent evolutionärt. Stresshormoner, oro och ångest minskar när vi vistas i grönområden jämfört med i stadsmiljö. Vatten, skog och mark är välgörande för själen. Tips! Se Vetenskapens värld: Frisk av naturen.

3. Umgås med människor du gillar

Relationer är bland det viktigaste vi har i livet. Avsätt tid för att träffa vänner och familj både på kvällar, helger och semestrar. Planera in trevliga aktiviteter eller ses helt kravlöst en vardagkväll – alla ska vi ju äta middag till exempel!

4. Näringsrik mat

Mat är livet – inte bara för att kroppen måste ha näring utan för att det är gott och sällskapligt. Pyysch-ljudet av en dryckesburk, doften av grillat eller synen av ett buffébord får många att må bra. Mat är kroppens bränsle så var noga med att äta bra mat för att orka plugga eller jobba. Fet och tung mat gör dig slö, medan fiberrik kost får dig att känna dig pigg och fräsch. Välj när du äter vad!

5. Ta mikropauser

Små korta mikropauser har fantastiska effekter! Svinga armarna, sträck ut bröstmusklerna i en dörröppning, hämta ett glas vatten eller gör några knäböj. Sådana enkla rörelser sätter igång blodcirkulationen, ger kroppen nytt syre, rensar slaggprodukter och får dig snabbt piggare. Långvarigt stillasittande "stryper" kroppen och gör dig trött och stel. Du kan även vila hjärnan genom att bara sitta ner, andas djupt och blunda eller fästa blicken på något minst 6 meter bort. En lugn och kontrollerad andning reducerar stress och aktiverar kroppens egna avslappningssystem.

6. Hitta en fristad

Välj ut ett ställe som inte är kopplat till jobb och plugg. Kanske gymmet, sommarstugan eller hemmet? Hitta en fristad som förknippas med nöje där du bara får vara! Vila din hjärna från intryck genom att inte vara uppkopplad hela tiden.

7. Planera in fysisk aktivitet

Rörelse är livsviktigt för oss, det vet vi alla! Planera in kvällspromenader, yoga eller ett träningspass utifrån din nivå. Träning får oss bland annat att sova bättre, hantera stress bättre och må psykiskt och fysiskt bättre. Det har så pass många hälsoeffekter att det inte finns någon anledning att inte röra på sig.

8. Skriv ner tankar

När stressen tar över tenderar vi att tappa kontrollen, få svårt att fokusera och ännu svårare att prioritera. Ta en time-out när du känner dig överväldigad. Skriv ner allt du tänker på för att strukturera upp sinnet. Det kan vara en to-do-list eller allmänna tankar och känslor. Därefter kan du ta en kort promenad för att rensa skallen och känna dig lugn i att du inte glömmer något – nu har du ju allt svart på vitt nedskrivet.

Relaterade artiklar

5 tips till dig som söker LIA
2023-11-06 Tips

5 tips till dig som söker LIA

Är du i full gång med att söka en LIA-plats eller är det snart dags att sätta igång? Vi har samlat fem tips på hur du...

Spara pengar som student
2021-11-09 Tips

Spara pengar som student

Här får du som studerande ekonomitips! Ta del av flera smarta sätt att spara pengar.

Tips för att ta sig igenom kurslitteraturen
2021-09-08 Tips

Tips för att ta sig igenom kurslitteraturen

Drar du en djup suck innan du öppnar boken för att börja läsa kurslitteraturen? Vi förstår...