Projektidé blev ny smart betallösning – Gustav startade företag under studierna

Av Sofia Björnér

Ett internetköp, flera betalare. Det var idén som Gustav Frändfors och hans projektgrupp fick under utbildningen B2B-säljare på Affärshögskolan. En affärsidé som snabbt tog fart och som idag är på väg att bli en internationell betallösning i e-handeln. Hans stora intresse för försäljning och entreprenörskap märks tydligt när han berättar om sitt startup-företag Payish och om hur idén blev till verklighet.

Ett collage av två bilder. På vänster sida syns en porträttbild av en man, Gustav, i beige tröja och blå skjorta med slips. Han har ett kortklippt hår och skägg. På höger sida syns en smartphone med en digital plånbok öppen, som visar ett Mastercard med logotypen "N26".

Vad var startskottet för Payish?

– Under en diskussion om e-handel i skolan identifierade jag och min projektgrupp ett problem. Om man idag vill köpa något gemensamt på internet är det alltid någon som måste ligga ute med pengar. Självklart är det lätt att swisha varandra, men problemet uppstår när viktiga försäkringar och garantier är kopplade till köpet, så som resebiljetter, elektronik eller biluthyrning. Försäkringar inkluderar nämligen bara personer som är skrivna på köparens folkbokföringsadress. Det innebär att den som betalat sin kompis, och inte återförsäljaren, står utan försäkringar och garantier. Vi kom fram till en ny slags betallösning och började bygga en programvara som idag är Payish.

– När projektet var slut ville bara jag fortsätta utveckla idén, så jag rekryterade ett team via LinkedIn. Idag är vi fem aktieägare och firar 1,5 år som bolag. Vi har tagit oss till en position där vi kan förhandla med betalningstjänster som vill erbjuda vår lösning i deras checkout.

  • "Målet är att multi-person-payment ska bli ett allmänt vedertaget begrepp inom 3 år."

Hur fungerar Payish som betallösning?

– Payish är en plugin till olika e-handelssystem som gör att man kan vara flera stycken som betalar för ett antal varor. Det innebär att jag kan lägga tre resebiljetter i varukorgen och sedan dela betalningen med mina två kompisar. På så sätt betalar vi gemensamt ut hela ordervärdet samtidigt som var och en får sina egna försäkringar och garantier kopplade till sina betalningsmedel. Det känns jättebra att komma på en lösning som tillför ett sånt värde. Responsen har varit positiv och man har sett att köpvolymen tenderar öka när man har möjlighet att dela på betalningen med någon. Det är även ett fint kunderbjudande som kan bidra till en bättre kundupplevelse.

Vilka företag samarbetar ni med i dagsläget?

– Tre av våra strategiskt valda samarbetspartners som är offentliga i dagsläget är Microsoft, Almi och PennyBridge. Microsoft står för hosting, Almi hjälper oss med rådgivning och kartläggning av målmarknaden och PennyBridge är en insamlingsplattform som Payish är ansluten till. De möjliggör för köparen att avrunda upp beloppet i kassan och skänka några kronor till en välgörenhetsorganisation som går i linje med FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Vi har även inlett förhandlingar och partneravtal med en av Europas ledande betalningsplattformar för att kunna nå fler checkouts internationellt. Det kommer ta tid att sjösätta, men det vore fantastiskt!

Vad har du för roll i företaget?

– Jag är ägare och har tagit hatten för kundservice, sälj och marknadsföring. Många har nog en bild av att säljare bara arbetar med kalla telefonsamtal och att det är ett "numbers-game", att träffa så många som möjligt på kort tid för att ta intressenter vidare i säljtratten. Det är såklart en del, men sälj kan kategoriseras på olika sätt. Nuförtiden arbetar säljare mer digitalt och närmare marknadsavdelningar, för att lättare kunna bygga mer genuina kundrelationer.

Vad har B2B-utbildningen på Affärshögskolan givit dig?

– Eftersom jag startade Payish under studietiden var det kul att kunna plocka med mig nyvunnen kunskap från föreläsningarna och praktisera det i företaget. På så sätt kunde jag relativt snabbt se effekter och resultat av det jag implementerat. Blandningen i klassen, med olika åldrar och erfarenheter, bidrog också till roliga diskussioner.

– Något som helt klart fallit mig i smaken är att utbildarna kommer från näringslivet. De har djup kunskap som bottnar i erfarenhet och är förankrat i processer som man kommer möta senare i arbetslivet. Utbildarna fungerar även som en länk in i branschen, vilket ger chans att bygga upp ett värdefullt kontaktnät redan under studietiden. Jag är väldigt glad och tacksam för utbildningen som varit otroligt intressant från dag ett. Den har skapat väldigt bra möjligheter!

Är du också intresserad av att studera på Affärshögskolan?

Relaterade artiklar