5 tips till dig som söker LIA
Är du i full gång med att söka en LIA-plats eller är det snart dags att sätta igång? Vi har samlat fem tips på hur du...
Står du inför en LIA-period eller jobbsökande? Tänk nytt! Många rekryterare letar efter potentiella kandidater i sociala medier, framför allt på LinkedIn, och inget har idag större genomslagskraft online än film. Affärshögskolan har därför samlat de bästa tipsen på hur du säljer in dig själv genom film. Du får även tips av en tidigare studerande som lyckades få flera LIA-erbjudanden genom filmpitcher på LinkedIn.
– När det var dags att söka LIA skickade jag ut CV och personligt brev till massa olika företag i branschen. Eftersom konkurrensen är hård kände jag att jag behövde göra något speciellt för att sticka ut! Istället för att jag ska jaga företag kanske de kan upptäcka mig? Jag skapade en kort film på LinkedIn där jag pitchade in mig själv. Responsen var överväldigande! Jag blev erbjuden 5 LIA-platser och kunde plötsligt välja och vraka. Valet landade på Pythagoras AB som även kunde erbjuda sommarjobb. Den andra LIA-perioden gjorde jag på Sodexo där jag sedan blev erbjuden anställning, berättar Jessika Husak som nu jobbar som projektkoordinator.
Om en bild säger mer än tusen ord, säger en film mer än hundra tusen ord. Film berör och förmedlar en känsla på ett helt annat sätt än text och bild. Dessutom gillar algoritmerna på sociala medier rörligt material. Utöver bra ljud, dagsljus och en lugn bakgrund är det viktigt att tänka på innehållet i filmen. Här är några tips för en lyckad filmpitch:
Håll din pitch kort! 30-60 sekunder är ett bra riktmärke. Du ska inte presentera hela dig själv, utan du ska väcka intresse och få tittaren att vilja kontakta dig för att höra mer. Fundera ut vad som utmärker dig och säg något tittaren kanske inte förväntar sig att du ska säga. På så sätt sticker du ut och minimerar risken att låta klyschig. Kom ihåg att alltid avsluta med en call to action så att tittaren vet vad den ska agera på, exempelvis att skicka ett meddelande på LinkedIn.
Grundfrågor som du alltid bör besvara är vem du är, vad du söker och varför du dyker upp i tittarens flöde. Berätta vem du är och se till att du målar upp den bild av dig som du vill att de minns. Förklara vad du är bra på, kanske med hjälp av en minnesvärd slogan. Var tydlig med vad du söker och motivera varför arbetsgivaren bör vara intresserad av just dig.
Bygg upp en positiv energi innan du spelar in och se glad ut. Prata från hjärtat utan att konstla till dig. Om du försöker göra dig till är det lätt att tittaren märker av det. Se till att vara engagerad och ge en rättvis bild av dig själv! Använd ett enkelt, tydligt språk och undvik jargong. Vem som helst ska kunna förstå vad du pratar om, oavsett sammanhang. Slutligen gäller det att öva, öva och öva. Öva framför vänner, familj, spegeln eller kameran. Ju bättre det sitter desto tryggare kommer du att känna dig. Då är chansen större att du lyckas med uppdraget – att sälja in dig själv.
Är du i full gång med att söka en LIA-plats eller är det snart dags att sätta igång? Vi har samlat fem tips på hur du...
Fördelarna med LIA (lärande i arbete) är många. Möt fyra företag som tagit emot praktikant...
Vi samlat våra bästa tips på hur du skaffar drömjobbet efter examen. Hundra knack, tio snack, ett tack är ett mindset at...