Rekrytera rätt med hjälp av LIA-praktik – fyra företag berättar
Fördelarna med LIA (lärande i arbete) är många. Möt fyra företag som tagit emot praktikant...
Av Alma, studerande
Det är inte alltid lätt att få en närvarande och engagerad publik på distans. Att inte ha möjligheten att se din publik i ögonen eller ha en klassisk handuppräckning vid frågor underlättar inte det hela. Hur gör du för att hålla din klass engagerad och närvarande? Mitt namn är Alma och jag studerar till konceptutvecklare, här kommer mina bästa tips som studerande på distans!
Att bli trött under en föreläsning eller drömma sig bort till andra tankar är något som många av oss kan känna igen sig i. Som studerande på distans finns det risk att man inte känner sig lika inkluderad i föreläsningen jämfört med i ett fysiskt klassrum. Dessutom blir hjärnan utmattad efter att ha tittat på en datorskärm en längre tid.
Genom en kort fysisk aktivitet kan du aktivera din publik. Att ställa sig upp i några minuter under varje timme och sträcka på sig aktiverar hjärnan och ökar koncentrationen. Varför inte engagera din publik till att de måste ställa sig upp varje gång någon vill fråga en fråga?
Att använda dig av quizforum under dina föreläsningar är en god idé för att engagera och aktivera din publik, exempelvis Kahoot eller Mentimeter. Här kan du ha allt från tävlingar till att dubbelkolla att din publik hänger med under föreläsningens gång. Det tar bara ett par minuter att skapa ett konto och din publik kan koppla upp sig bara genom att ha tillgång till en dator eller mobiltelefon. Varför inte börja varje lektion med ett kortare quiz som en sammanfattning av förgående föreläsningsdag?
Även den mest disciplinerade eleven kan ha svårt att koncentrera sig i en hemmamiljö, det är lätt att börja plocka med disken, sätta igång en tvätt eller dagdrömma under föreläsningens gång. Ha en inspelad föreläsning att tillgå uppskattas av många. Dessutom har du som föreläsare möjlighet att gå tillbaka till ditt material och ordagrant kunna lyssna på vad du faktiskt förmedlade och inte. Många av våra digitala verktyg för distansstudier har redan inspelningsfunktion så varför inte trycka på REC?
Alla människor fungerar på olika sätt, faktum är att många studerande känner oro och därmed har svårt att koncentrera sig om de inte fått information kring upplägget för dagen. Därför är det en god idé att dela med sig av sitt schema vid start, dessutom hjälper det dig som föreläsare att hålla tiden. Eftersom du inte har möjlighet att känna av närvaron i publiken på samma sätt som i ett fysiskt klassrum så är en bra förhållningsregel att schemalägga raster efter ca 45 minuter. Informera gärna om när rasterna kommer att ske eller ha med det i ditt presentationsmaterial. Att hålla i en föreläsning kräver att du som föreläsare har gjort ett schema, varför inte dela med dig av schemat till din publik?
Jag vill avsluta med att det inte finns något rätt eller fel sätt att genomföra en föreläsning på. Våga vara kreativ och testa nya sätt att hålla en föreläsning på, fråga gärna de studerande om feedback på ditt material så att ni tillsammans hittar en bättre lösning på distans. Stort lycka till!
Fördelarna med LIA (lärande i arbete) är många. Möt fyra företag som tagit emot praktikant...
Möt två ledningsgruppsrepresentanter från YH-utbildning...
Edvard har konsultat som utbildare i flera år. Här berättar han om hur det är att utbilda...