Möt vår utbildare med innovativa undervisningsmetoder

Av Sofia Björnér

Edvard Wiberg har konsultat som utbildare på Affärshögskolan i fem år. Tillsammans med två andra driver han bolaget We Are Mountain som föreläser inom kommunikation, generationer och kultur, både för näringslivet och yrkeshögskolan. Han har bland annat utbildat inom projektledning och ledarskap på Affärshögskolan och nu har han precis avslutat en kurs i affärsutveckling för våra B2B-säljare. Hör honom berätta om hur det är att vara utbildare!

  • "Jag vill slå ett slag för att fler personer i näringslivet borde testa på att utbilda. Det är en trygg och välfungerande miljö med mycket rutin så det finns mycket att lära av att utbilda!"

Hur kom det sig att du började utbilda?

– Jag har alltid gillat utbildning och varit intresserad av att lära mig saker, så nyfikenhet finns i min personlighet. Jag tycker det är oerhört spännande och fascinerande med grupper och vad som händer när en grupp sätts samman för att åstadkomma någonting. Däremot hade jag aldrig tänkt på att utbilda förrän jag blev tillfrågad.

– Jag är i grunden utbildad civilekonom och har en lång bakgrund som projektledare i eventbranschen, och det var där utbildarsvängen tog sin början. Jag fick frågan om att utbilda i en projektledningskurs på Affärshögskolan, vilket jag nappade på. Så att konsulta som utbildare var alltså inget jag direkt sökte mig till, utan möjligheten uppstod vilket jag är väldigt glad för. Till en början var det supernervöst! Jag var bara 27 år så man frågade sig själv varför personer i blandade åldrar skulle vilja lyssna på mig? Det var "fake it until you make it" och lita på att jag kan projektledning!

Vad brukar du få för respons från studerande?

– Ända från start har jag fått bra respons och fina utvärderingar från studerande. Jag brukar få höra att jag är "med i matchen", säger relevanta saker, håller mig ajour i hur branschen ser ut, ger relevanta exempel från yrkeslivet och connectar med dem på rätt nivå. Det är såklart väldigt kul att höra och också anledningen till att jag fortsatt utbilda.

– Jag samarbetar mycket med utbildningens ledningsgrupp för att skaka fram så relevanta case som möjligt. Ibland har vi kunnat ha reella case och då har företagen kommit och lyssnat på de studerandes lösningar. Jag jobbar även mycket med olika pedagogiska övningar för att lära ut på fler sätt än att bara föreläsa, det kan lätt bli lite tradigt att bara sitta och lyssna på någon som pratar. Det kan vara gruppsamtalsövningar, reflektionsövningar eller mer "hands on" där lego eller stolar vävs in i övningen, vilket ofta är väldigt uppskattat bland studerande.

  • "Jag tycker det är viktigt att vara så branschnära som möjligt, vilket ju också är hela poängen med yrkeshögskolan."

Vad driver dig till att vilja fortsätta utbilda?

– Det är flera anledningar! Jag är en väldigt projektorienterad människa som gillar när det finns ett start och slut, vilket gör yrkeshögskolan perfekt. Det är 3-5 veckor där man kommer in, får lära känna en grupp människor och under en begränsad tid tillsammans lära oss så mycket som möjligt i ämnet. Jag får väldigt mycket energi av det och kan ge mycket tillbaka till varje enskild individ. Jag drivs även av att få testa nya saker med en grupp. Med studenter kan jag utforska nya övningar, lärstilar och föra en dialog kring effekten. Så även för mig som konsult är det en bra lärmiljö!

– Sedan lär jag mig även mycket om olika branscher när jag undervisar eftersom projektledning är aktuellt i alla branscher. Jag har bland annat utbildat säljare, logistiker, fastighetsingenjörer och CNC-tekniker. Jag hade ingen aning om vad CNC var, men eftersom jag kan projektmetodiken så kan jag lätt undervisa i alla branscher även om företag tillämpar metodiken på olika sätt. Så jag får fortbildning och ökar min kunskapsbank, vilket är givande både privat och yrkesmässigt.

Vad är viktigt för att lyckas i rollen som utbildare?

– Det finns nog olika framgångsrecept beroende på vilket ämne man undervisar i, men jag skulle säga att det viktigaste är att se sig själv som en kugge i den studerandes hjul. Utöver att vara insatt och engagerad i ämnet gäller det att sätta sig in i kursen och ha en nära dialog med utbildningsledaren. Jag vill få en bild av personerna i klassen, vilka kurser de läst innan och vad "min" kurs har för mål. Det gäller att lägga någon timme på att förstå kontexten de studerande rör sig i.

  • Var fullt närvarande under kursdagarna och visa engagemang för klassen. Visst - de är studerande nu, men om några år är de ute i arbetslivet och kanske till och med blir dina kollegor. Så det är bara klokt av mig som utbildare att hålla god kontakt med studerande och bygga nätverk, för det kan ju även jag få valuta för längre fram.
  • Ha sparringpartners att bolla med. Det är lätt att tro att man är vis och klok men ibland behöver man bolla med kollegor eller sitt nätverk för att få input och nya idéer. Jag brukar också fråga om jag kan få vara med på ledningsgruppsmöten för att få förståelse för kursen, vad man strävar efter och hämta verkliga case.
  • Ta vara på kompetensen som utbildningsledaren och andra utbildare sitter på! Jag träffar många andra konsulter som utbildar och ofta är det examinationsmomenten och pedagogiken som känns mest utmanande. Det är en grej att skapa en bra kurs, men det svåra är att skapa examinerande moment som matchar kursens mål. Jag bollar mycket med personer på skolan om olika examinationsmoment och hur jag kan hjälpa på individnivå.

Relaterade artiklar