Personligt ledarskap
Kursen innefattar: Förståelse för sitt personliga ledarskap och hur detta kan
utvecklas och påverka arbetssituationen • Verktyg för självskattning och målstyrning • Upprättande av mål och handlingsplan för personlig utveckling
Försäljning 1
Kusen innefattar: Säljprocesser • Behovsanalyser • Säljsamtal och bearbetning • Förhandlingstekniker • Driva försäljning till avslut • Arbetssätt för att identifiera, prioritera och
bearbeta kunder med hänsyn till lönsamhet, kundnytta och
långsiktiga kundrelationer • Verktyg
och modeller gällande operativ försäljning
Affärskommunikation
Kursen innefattar: Affärskommunikation och retorik för att kunna kommunicera varumärkets värde och skapa goda affärsrelationer • Målgruppsanalyser • Situations- och målgruppsanpassade presentationer • Presentera ett säljtekniskt förlopp
från ny kund till repetitionsaffär • Förklarings- och bevismodeller
Projektledning
Kursen innefattar: Projektledning utifrån ett säljperspektiv • Projektplaneringens faser • Metoder, tekniker
och administrativa rutiner i projekt • Förståelse för vad en projektgrupp,
företagsledning och kund kräver av en projektledare • Förståelse för vad projektledaren kan kräva av projektet och ledningen.
Affärsekonomi
Kursen innefattar: Affärsekonomi • Företagsekonomi • Ekonomistyrning i försäljningsprocessen • Resultat- och lönsamhetskalkyler • Nyckeltal och andra
vanligt förekommande ekonomiska moment som B2B-säljare • Ekonomiskt
säljstyrningsperspektiv
Digital and Social Selling
Kusen innefattar: Digitala kanaler och sociala medier vid försäljning och marknadsföring • Digital försäljning • Social Selling • Content Marketing • Nätverksbyggande för att skapa affärer • Planera, genomföra,
analysera och utvärdera digitala försäljnings- och marknadsaktiviteter
Affärsjuridik
Kursen innefattar: LOU (lagen om offentlig upphandling) • Lagar rörande avtal och förhållande mellan kund
och leverantör • Lösningar på affärsjuridiska problem • Avtalsförslag • Associationsrätten
LIA 1
Praktikperiod 1. Målet med kursen: Praktisk förståelse för säljarens roll och arbetsuppgifter • Ha arbetat som säljare i ett team och utfört relevanta arbetsuppgifter • Aktivt ha
medverkat vid planering och genomförande av sälj- och eventuellt marknadsföringsarbetet i företaget
Försäljning 2
Kusen innefattar: Försäljning utifrån ett strategiskt och
affärsmässigt perspektiv • Säljplanering • Säljprocesser • Säljstrategier • Kompetens att arbeta
med komplex försäljning och utveckla försäljningsstrategier på företag.
Affärsengelska
Kursen innefattar: Affärsengelska vid försäljning, kontrakt och
offerthandlingar • Engelska fackbegrepp i affärs- och säljsammanhang • Muntlig och skriftlig affärspresentation
på engelska • Struktur och facktermer i säljprocessen som är relevant i
leads, offertarbete, kundmöten och vid avslut på engelska • Engelskan
som internationellt affärsspråk.
Internationella affärer
Kusen innefattar: Internationella affärer • Lagar och regler som gäller för
handel inom EU och övriga världen • Affärskulturer och kulturella skillnader i
köpprocessen • Utrikeshandelns betydelse för svenskt
näringsliv och samhälle • Affärs- och
säljstrategi vid köpprocesser inom olika kulturer
och länder.
Strategisk marknadsföring
Kursen innefattar: Verktyg, modeller och processer inom strategisk
marknadsföring • Analysera marknader och målgrupper • Genomföra marknadsföringsstrategier • Marknadsföringskampanjer
Affärsutveckling
Kursen innefattar: Affärsutvecklingsprocesser • Metoder för affärsutveckling • Modeller och verktyg för utvärdering,
uppföljning och mätning av mål • Affärsutvecklingsplan på produkt eller tjänst innehållande både initiering, planering och genomförande
Examensarbete
Kusen innefattar: Ett självständigt arbete i ett ämne inom yrkesområdet som den studerande själv valt att fördjupa sig i • Innehåller metodseminarier, planering och upprättande av projektplan, informationssökning, bearbetning och analys av teoretisk och empirisk data
LIA 2
Praktikperiod 2. Målet med kursen: Praktisk förståelse för B2B-försäljning och förmåga att agera som
B2B-säljare • Kompetens att initiera, planera, genomföra och utvärdera
försäljningsprocesser