Analysmetoder
Kursen innefattar: Analysmetoder och verktyg för att utvärdera organisationers hållbarhetspåverkan och mäta hållbarhetsarbete • GHG Protocol, GAP-, SWOT- och livscykelanalys • Analys av organisationers hållbarhetsresultat
Hållbar affärsutveckling
Kursen innefattar: Hållbarhetsbegrepp och universella verktyg • Grundläggande miljövetenskap • Processer och rutiner kring miljö, mänskliga rättigheter, antikorruption och arbetsvillkor • Hållbarhetsaspekter inom inköp och upphandling • Ramverk och verktyg för att initiera och utveckla projekt på ett affärsmässigt och hållbart sätt • Planering och implementering av hållbarhetskriterier • Kopplingen mellan mänskliga samhällen och naturliga ekosystem • Förhållandet mellan miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet
Hållbarhetskommunikation
Kursen innefattar: Hur organisationers varumärke, trovärdighet och hållbarhetsarbete påverkar varandra • Hållbarhets- och värderingsdriven kommunikation, både internt och externt • Produktion av bra hållbarhetskommunikation • Hur olika målgrupper relaterar till hållbar utveckling • Kommunikation och tonalitet • Hållbarhetsarbete utifrån kundrelevans • Hållbarhetskommunikation i upphandling • Greenwash
Hållbarhetsredovisning
Kursen innefattar: Uppbyggnad och innehåll i en hållbarhetsrapport enligt internationella ramverk • Lagar och regler kring hållbarhetsredovisning • Rapport; förståelse och framställan • Presentationsteknik • Målgruppsinriktad hållbarhetsrapport, på svenska och engelska • Hållbarhetsredovisningars påverkan på utvecklingen av organisationer och omvärld