Så här ansöker du

Vägen in till våra klassrum startar med en ansökan! I den här guiden har vi samlat all information du behöver för att skicka in en ansökan till Affärshögskolans YH-utbildningar. Du hittar bland annat svar på vad din ansökan behöver innehålla och hur du får fram betygskopior.

Välj utbildning du vill söka och klicka på ansök-knappen.

Registrera ett konto eller logga in på yh-antagning.se.

Ladda upp betyg och dokument som efterfrågas.

Skicka in din ansökan. Klart!

Viktigt att tänka på i din ansökan

Din ansökan behöver vara komplett med betygskopior och övriga merithandlingar som efterfrågas för att vi ska kunna granska din ansökan och behörighetsförklara dig. Om du inte är behörig kommer vi att kontakta dig med information om vad du saknar för att bli behörig. Du kan när som helst logga in på yh-antagning.se för att följa din ansökan under "Mina sidor".

Bifoga gymnasiebetyg

Ladda upp dina betygsdokument från din gymnasieskola, folkhögskola eller kommunala vuxenutbildning. Vi behöver en kopia på originalhandlingen som visar ditt namn, personnummer och samtliga gymnasiekurser.

Hur får jag fram mina betyg?

Du kan enkelt hämta ett utdrag från antagning.se. Du kan även kontakta skolan du läste på, inhämta en betygskopia från stadsarkivet eller via den kommun du läste din gymnasieutbildning. Du som har utländska betyg laddar enbart upp relevant bedömning från UHR.

Du som har utländska betyg behöver få dina betyg översatta och bedömda av Universitets- och Högskolerådet (UHR). Detta för att vi ska kunna behandla din ansökan korrekt. Vanligtvis tar det tre månader att få betygen översatta, så var ute i god tid. När du har fått en bedömning från UHR laddar du upp underlagen i din ansökan på yh-antagning.se. Läs om hur du översätter dina betyg.

För att ansöka till en YH-utbildning behöver du ha ett giltigt personnummer eller samordningsnummer. Är du inte svensk medborgare eller inte bosatt i Sverige behöver du även ett uppehållstillstånd (med undantag för norska, isländska och EU-medborgare). Mer information hittar du på Migrationsverket.

Har du skyddad identitet? Kontakta vår enhetschef Anna-Karin Forssén med den mejladress du vill använda i din ansökan. Vi följer reglerna för hantering av skyddade personuppgifter och hanterar dem varsamt. När du kontaktat oss hjälper vi dig vidare i ansökningsprocessen.

Krävs tjänstgöringsintyg?

Om arbetslivserfarenhet är ett av behörighetskraven, eller om du vill ansöka på reell kompetens, behöver du ladda upp tjänstgöringsintyg i din ansökan. Ett anställningsbevis räcker inte för att styrka din arbetslivserfarenhet. I intyget som du begär ut från din arbetsgivare ska följande framgå:

• Vilken period du arbetat (start- och slutdatum eller pågående)
  • Hur mycket du arbetat (angivet i procent eller antal timmar)
  • Vilken befattning du haft (inklusive arbetsbeskrivning)
  • Intyget ska vara undertecknat av din arbetsgivare

Komplettera din inskickade ansökan

Är din ansökan inte fullständig? Ansök ändå och kryssa i alternativet "komplettera senare", förutsatt att du planerar fullgöra din ansökan vid ett senare tillfälle. När du sedan har inhämtat allt underlag laddar du upp dem i din befintliga ansökan på yh-antagning.se. Kom ihåg att komplettera din ansökan innan sista kompletteringsdag som du hittar i samband med att du skickar in din ansökan.

Vanliga frågor om ansökan