Tillgänglighetsredogörelse
AcadeMedia ansvarar för den här webbplatsen och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Här kan du läsa om hur Affärshögskolan uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan meddela oss om eventuella brister, så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi är medvetna om att alla krav inte uppfylls i nuläget, men vi arbetar på att lösa dessa problem så att du kan få den digitala service du har rätt till.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Behöver du tillgång till innehåll på webbplatsen som inte är tillgängligt för dig och som inte täcks av lagen, kan du kontakta oss via e-post på tillganglighet@academedia.se.
Rapportera tillgänglighetsproblem
Vi strävar alltid efter att förbättra tillgängligheten på webbplatsen. Om du upptäcker problem som inte beskrivs här, eller om du tycker att vi inte uppfyller lagens krav, vänligen kontakta oss via e-post på tillganglighet@academedia.se eller meddela oss via vårt formulär, så att vi kan åtgärda problemen.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) ansvarar för att övervaka lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du anmäla detta till DIGG.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Vårt mål är att webbplatsen ska uppfylla grundläggande tillgänglighetskrav enligt WCAG 2.1 nivå AA. I dagsläget uppfyller webbplatsen inte alla dessa krav på grund av följande brister:
Bilders textalternativ
Vissa bilder saknar alt-text. (WCAG 1.1.1 A)
Information och relationer
- På några ställen används HTML för att formatera innehåll (WCAG 1.3.1 A)
- Rubriker är inte korrekt strukturerade överallt. (WCAG 1.3.1 A och WCAG 2.4.10 AAA)
- ARIA-attribut används inte överallt korrekt. (WCAG 1.3.1 A)
Beskrivande länkar
Det finns länkar utan beskrivande alt-texter på bilder som används som länkar. (WCAG 2.4.4 A)
Kontrastfel
Vissa texter har för låg kontrast, särskilt där text ligger ovanpå bilder. (WCAG 1.4.3 AA och WCAG 1.4.6 AAA)
Utseende
Det finns mindre valideringsfel i CSS-koden som inte påverkar användningen i någon större utsträckning. (WCAG 4.1.1 A)
iFrames
Det saknas beskrivningar av vissa iFrames som innehåller formulär och videor. (WCAG 4.1.2 A)
Formulär
Vissa formulär-element saknar beskrivande etiketter och fältgrupper, vilket gör dem svårare att använda för skärmläsare och andra hjälpmedel. (WCAG 1.3.1 och WCAG 4.1.2 A)
Synligt fokus på länkar och knappar
Vissa länkar och knappar har inte ett tydligt synligt fokus. (WCAG 2.4.7 AA)
Fokusordning
Fokusordningen saknas på webbplatsen. (WCAG 2.4.3 A)
Sidan laddas om vid sökning
När du använder sökfunktionen kan omladdningen av sidan skapa förvirring och problem med fokushantering för användare med tangentbord, skärmläsare eller andra hjälpmedel.
Undantag för oskäligt betungande anpassning
AcadeMedia har, enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, åberopat undantag för delar av webbplatsen som vi inte har resurser eller kapacitet att anpassa:
AcadeMedia har inte resurser eller organisation för att utföra följande:
- Anpassa kartor för navigering med ett finger.
- Innehåll som hämtas via integrationer med tredje part.
Hur har vi testat webbplatsen?
Vi har genomfört intern testning för att bedöma tillgängligheten.
Senast uppdaterad den 2 juli 2024.
Synpunkter på bristande tillgänglighet
Vi vill att vår webbplats ska vara tillgänglig för alla. Om du stöter på problem med tillgängligheten enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service vill vi gärna få din feedback.
Här är några exempel på vad du kan meddela oss om:
- Om en sida inte fungerar med hjälpmedel, exempelvis skärmläsare.
- Om informationen är svår att förstå eller inte presenteras på ett tillgängligt sätt.
Din feedback är viktig för oss och hjälper oss att göra webbplatsen bättre för alla användare.