För dig som studerande

Tillsammans förverkligar vi dina yrkesdrömmar! Här skapas personlig utveckling, kunskapsutbyten och framgångsrika karriärer. Ska du börja studera hos oss eller är du redan studerande? Kanske ska du snart ta examen? Här har vi samlat information och tips till dig som studerande på Affärshögskolan.

Ny student

Under utbildningen

Examen och karriär

Checklista för en lyckad start

Vad kul att du ska börja studera på Affärshögskolan! När du har blivit antagen och tackat ja till din utbildningsplats kommer du att få ett välkomstmeddelande från utbildningsledaren. Läs noga igenom informationen där bland annat terminstider och dag för upprop framgår. Nästa steg är att kika igenom nedanstående checklista för att bli redo inför utbildningsstarten!

Ansök om studiemedel

Glöm inte att söka studiemedel från CSN för att dryga ut studentkassan.

Kolla upp särskilt stöd

Det ska vara lätt att studera rätt! Kolla upp vilka stödinsatser vi kan erbjuda.

Införskaffa kurslitteratur

Be ready! Klicka hem de böcker som behövs inför första kursstart.

Delta vid uppropet

Missa inte det obligatoriska uppropet innan utbildningsstart för att behålla din plats.

Digitala verktyg

I samband med utbildningsstart får du ett användarkonto som ger dig inlogg till skolans alla plattformar för studerande. Omniway är den digitala lärplattformen för dig som läser på Affärshögskolan. Här hittar du kursmaterial, schema, inlämningsmappar och annan viktig information. Microsoft Teams är den digitala kommunikationsplattformen som används vid onlineföreläsningar. Den fungerar även som ett digitalt klassrum vid distansstudier.

Studentförsäkring

Som studerande på Affärshögskolan är du försäkrad under hela din studietid. Detta gäller även under dina LIA-perioder. Försäkringen gäller i Sverige under skoltid och under direkt färd mellan bostaden och den plats där skoltiden tillbringas, i ditt fall Affärshögskolans lokaler. Försäkringsskyddet omfattar olycksfall och vissa fall av sjukdom genom smitta. Läs mer om studentförsäkring »

Studentbostad

Behöver du flytta till en ny stad eller skaffa annat boende under din studietid hos oss? Vi som yrkeshögskola kan inte ordna med boende för våra studerande, men vi ger gärna tips på vart du kan vända dig för att hitta bostad. Exempel på hyresvärdar:

Under studietiden

Vanliga examinationsformer

Vi kontrollerar att du tillgodogjort dig kurserna på olika sätt, bland annat genom traditionella tentamens, inlämningsuppgifter, seminarier, redovisningar eller olika praktiska moment. Yrkeshögskoleutbildningar som leder till examen innehåller även ett examensarbete. Det är en fristående betygsgrundande kurs i utbildningsplanen som är den sista pusselbiten för att nå din examen.

Bli en AH-ambassadör

Som studerande hos Affärshögskolan är du en av våra viktigaste ambassadörer. Du har stor möjlighet att inspirera dina klasskamrater och andra personer som går i studietankar. Du kan dela med dig av din studievardag på flera sätt och bli en representant för din utbildning på vår webbsida, sociala medier och olika evenemang. Kontakta Affärshögskolans marknadsavdelning på marknad@plushogskolan.se.

Visa hur ditt liv som studerande ser ut genom att ta över vårt Instagramflöde! Under en vecka kan du bestämma vad som syns i vårt flöde. Du kan bland annat ge tips, berätta om din utbildning eller låta våra följare hänga med på din LIA.

Har du en rolig eller unik historia om hur du hamnade på Affärshögskolan? Vill du inspirera andra till att börja plugga eller ge värdefulla tips till andra studerande? Vi intervjuar dig gärna! Det kan vara en artikel på webben eller en kort film på YouTube.

Som studerande kan du vara med och representera Affärshögskolan på mässor eller informationsträffar. Det är ett tillfälle där du kan berätta om din utbildning och svara på frågor från nyfikna personer som funderar på att börja studera.

Upptäck Affärshögskolan

Examen och karriär

Grattis till slutförda studier! Snart kommer du att få ett studiebevis hemskickat på posten. Om din YH-utbildning ledde till en examen får du ett examensbevis förutsatt att du blivit godkänd i alla kurser. Om du inte klarat alla kurser får du ändå ett utbildningsbevis på de kurser du blivit godkänd i. Det kan dröja några veckor efter att utbildningen avslutats innan du får hem ditt utbildnings- eller examensbevis. Har du tappat bort ditt bevis eller behöver du ett särskilt intyg? Kontakta utbildningsledaren på orten du studerade.