"FM är inte alltid så lätt att förklara!"

"Det är inte alltid man hittar rätt väg till yrkeslivet på en gång och ibland kan det verka som en slump att man hamnar där man gör." Det skulle kunna sammanfatta hur det var för Dina Moattar som idag arbetar som ABW-koordinator på ett stort industriföretag, ett uppdrag som drivs av Sodexo där Dina är anställd.

– Jag har alltid haft mina extrajobb vid sidan av skolan. inom servicebranschen och har haft fokus på service och människor, vilket är lite konstigt eftersom jag privat är ganska blyg. Ja, vissa kanske till och med skulle säga introvert, säger Dina när jag frågar om hur det kom sig att hon hamnade inom FM-branschen.

Efter gymnasiet började Dina plugga till sjuksköterska men hoppade av efter någon termin eftersom det inte kändes rätt för henne. Hon började titta efter andra utbildningar där service och möten var centrala och hittade då FM-utbildningen på Affärshögskolan.

– Facility Management var för mig helt okänt, säger Dina, men kursbeskrivningen och det jag kunde läsa mig till om branschen kändes som att det skulle passa mig. Här skulle jag få jobba strukturerat, som spindeln i nätet, planera, leda projekt och möta människor. Men också den tekniska delen kändes intressant eftersom jag själv gillar att fixa och renovera. Sedan var det också det där med att utmana könsrollerna eftersom FM, åtminstone på den tekniska sidan, domineras av killar.

Dina gjorde sina LIA-perioder på Sodexo och hos den kund där hon idag har sin arbetsplats. Sista dagen av sin LIA blev hon hejdad i korridoren av en av cheferna och fick frågan om hon skulle kunna tänka sig att börja jobba där.

– Det var ju lite överraskande men jag blev jätteglad eftersom jag hade trivts under min LIA och jag hade inte börjat söka några andra jobb, vilket så här i efterhand kanske var lite obetänksamt, säger Dina och skrattar.

En arbetsdag för Dina börjar redan kl 7 på morgon. Då kollar hon inkomna ärenden som rapporterats och sedan gör hon en rondering i de lokaler som hon ansvarar för.

– Vi kollar att konferensrum är iordningsställda och att utrustningen är komplett och fungerar, det är många fler saker som vi ska säkerställa är i ordning. Vi försöker också fixa teknisk utrustning som felanmälts. Ofta är det enkla saker som vi kan ordna, annars går det vidare till teknisk support eller fastighetsavdelningen.

En annan viktig arbetsuppgift är introduktionsturen för nyanställda. Där får de som kommer nya till arbetsplatsen en rundvandring. Både för att hitta till olika ställen som restaurang och förråd men också, vilket är minst lika viktigt, få reda på vad som gäller på ett kontor som arbetar enligt principen ABW – Acitvity Based Workplace.

I slutet av vårt samtal kommer vi in på AI och hur Dina och hennes kollegor kommit att använda det allt mer ofta.

– När jag gick min utbildning så hade Chat GPT inte lanserats så det är först nu på senare tid som jag kunnat se nyttan av det och det blir än så länge mest översättningar till personal som talar andra språk än svenska. Men jag ser ju också att jag kommer att kunna börja använda det till att bättre förstå och tolka statistik över våra ärenden som rapporteras in.

Avslutningsvis så säger Dina spontant att vet du vad, den bok som du och Micael (Micael Larsen, medförfattare till Stora FM-boken och lärare på Affärshögskolan) skrev, har varit till så oerhört stor hjälp för mig och mina kollegor. De lånar den ofta och vi använder den som en uppslagsbok och checklista när det är något vi undrar över.

En bra avslutning på ett mycket trevligt samtal.

Liknande artiklar