Skapade branschrapport inom Facility Management under sin LIA

Intervju - 06/16/2021

IFMA, världens största internationella nätverk inom Facility Management (FM), publicerade i maj 2021 en ny utgåva av deras stora branschrapport. Den kartlägger FM-området och ger en bra bild av branschens utveckling. För oss på Affärshögskolan känns det extra roligt då Joakim Markusson, som precis tagit examen från vår unika FM-utbildning, spelat en stor roll i arbetet. Vi ringde upp Joakim för att höra mer om projektet.

Hur blev du involverad i FM-rapporten?

– När jag började studera blev jag snabbt bekant med IFMAs rapport eftersom den används som kurslitteratur tidigt i utbildningen. Den var dock från 2016 så jag kände att det var dags för en uppdatering. När jag skulle göra min första LIA såg jag det därför som ett perfekt LIA-projekt. Jag kontaktade IFMA och de såg positivt på min idé! Jag fick först i uppdrag att skapa en projektplan. När projektplanen och själva skelettet på rapporten var klar började intervjudelen. Tillsammans med min projektgrupp intervjuade vi personer som på olika sätt är verksamma i branschen, både inom offentlig och privat sektor, för att täcka hela FM-området. Därefter började en lång period av bearbetning och textproducering som till slut resulterade i rapportens olika delar. Nu 1,5 år senare är rapporten klar. Det blev alltså ett arbete som sträckte sig över båda mina LIA-perioder och mitt examensarbete, skrattar Joakim.

Styrelsen hade länge diskuterat att det var dags för en uppdaterad branschrapport, så när Jocke hörde av sig var det perfekt timing. Vi är mycket nöjda med slutresultatet och har fått fantastisk feedback! Nu hoppas vi såklart på att få samma fina stöd av en LIA nästa gång det är dags för en ny rapport.

Joachim Boëthius, styrelseledamot i IFMA.

Vad har varit roligast med projektet?

– Många saker har varit roliga, det har varit fantastiskt att samarbeta med IFMA och Almega! Jag har fått jobba med så många kompetenta personer som har stora nätverk i branschen, vilket har varit otroligt lärorikt. Jag har ju lärt mig FM i skolan men nu har jag också fått ta del av FM i praktiken från olika håll och nivåer. Sedan har även intervjuerna varit väldigt lärorika och intressanta att genomföra då vi fått många bra och öppenhjärtiga svar.

Det känns jätteroligt att rapporten kommer användas som kurslitteratur. Jag tycker den blev otroligt bra och en tydlig markör för var FM-branschen befinner sig just nu.

Hur var det att läsa Facility Management?

– Suveränt, helt suveränt! Jag har arbetat inom dagligvaruhandeln i mer än 20 år som bland annat butikschef och konsult, men började bli rätt trött på det arbetet. Det var dags att vidareutvecklas! Jag sökte efter olika utbildningar som passade de roller jag var intresserad av, och hittade snabbt Affärshögskolans FM-utbildning. Trots att jag inte riktigt visste vad FM var då, gjorde jag helt rätt val. Vi har haft otroligt bra utbildare som dessutom arbetar med det här, vilket gjort att vi fått uppdaterad kunskap från nuläget. Utbildningen är väldigt bred och ger en jättebra grund att stå på, vilket gör att den passar alla. Det märktes inte minst i min klass där alla hade olika erfarenheter och bakgrunder. Affärshögskolan har verkligen lyckats göra FM ännu roligare. Varje kurs har fått mig intresserad av att jobba med olika delar inom FM, allt ifrån projektledning, ekonomi och upphandlingar till mer ”hands on” på golvet. Eftersom det är så otroligt brett finns det mycket intressant att jobba med och specialisera sig inom!

Facility Management är ju så brett. Hur skulle du beskriva det?

– Jag skulle beskriva det som att styra, stödja och utveckla fastighetsrelaterade tjänster. För någon som är ny kanske det inte säger så mycket, men när man väl blivit insatt är det en väldigt bra beskrivning. Vi ser till att medarbetare mår bättre och gör ett bättre arbete samtidigt som vi hjälper företagen att dra till sig de bästa medarbetarna genom bra arbetsplatsservice. Det finns både strategiska och operativa arbetsuppgifter vilket jag personligen uppskattar. FMs roll blir starkare och kommer in i flera områden så som HR, säkerhet och IT. Min känsla är att FM har blivit större, en stabsfunktion och någonting att räkna med. Alla människor stöter ihop med FM varje dag, man tänker bara inte på att det är FM eftersom det finns överallt.