Mor och dotter blev digitala marknadskommunikatörer tillsammans

Intervju - 09/02/2021

Christina Kaakinen och Sanna Kaakinen. Mor och dotter. Så långt de kan minnas har de arbetat med olika projekt tillsammans vid sidan av jobb och studier, bland annat inom marknadsföring. 2019 kände de att det var dags att fördjupa sin kunskap inom marknadskommunikation och nu, två år senare, har de tagit examen från YH-utbildningen Digital marknadskommunikatör. Vi ringde upp dem för att höra hur det har varit att studera tillsammans…

Hur kommer det sig att ni började plugga tillsammans?

– Vi har en väldigt nära relation och har alltid jobbat och gjort mycket saker tillsammans. Vi driver bland annat en hemsida för unga föräldrar sedan 10 år tillbaka, då vi båda är just unga föräldrar. Vi arrangerar många olika event i Norrköping där vi bor för att marknadsföra sidan och nå vår målgrupp, men vi kände att vi ville få lite mer kött på benen. Vi var alltså inne på det här med marknadsföring redan innan utbildningen och kände att det var dags att vidareutveckla oss inom området tillsammans.

Hur har ni upplevt er tid på Affärshögskolan?

– Det har överlag varit bra, men coronapandemin har gjort att det gått lite upp och ner. Det har varit svårt att komma nära klassen och knyta an till vissa lärare eftersom vi inte träffats fysiskt. Så det var lite jobbigt när allt blev digitalt, även om det också har funkat jättebra många gånger. Det roligaste var kursen i webbproduktion! För oss stack den ut då vi fick koda och skapa egna hemsidor vilket gjorde att teori och praktik blandades på ett kul sätt.

– Eftersom vi hade erfarenhet av marknadsföring innan så har utbildningen varit en stor bekräftelse på de kunskaper vi redan hade, men som vi kanske inte visste att vi hade. Vi upplevde att utbildningen var grundläggande vilket gör att den passar många som vill in i branschen, och nu lockas vi av att djupdyka ytterligare i vissa områden. Vi ska faktiskt läsa en kurs i influencer marketing redan nu i höst.

Praktik ingår ju i YH-utbildningen. Hur var er LIA?

– LIA-perioderna har varit det roligaste med hela utbildningen! Eftersom vi mestadels jobbat med våra egna projekt innan har det varit svårt att få referenser eller någon som bekräftar att det man gör är bra. Så det var kul att under praktiken få positiv feedback och känna att erfarenheten vi fått från utbildningen, ihop med det vi byggt upp sedan innan, var värt någonting.

– Jag hade min första LIA på BabyMocs som är ett skoföretag som tillverkar veganska barnskor i Stockholm, säger Sanna. Jag körde på distans från Norrköping hela tiden, men det har faktiskt funkat väldigt bra. Jag klickade bra med min handledare och vi kom rätt nära varandra trots att vi körde på distans. Jag har även jobbat lite extra där nu efteråt.

– Jag var på Svenska Lottakåren vilket var jätteroligt, säger Christina. Jag pratade mycket i telefon med medlemmar, ofta äldre personer, för att hjälpa dem bli mer digitala. Det visade sig att 80-åringar använder mycket mer sociala medier än man tror!

Hur har det varit att läsa samma utbildning ihop?

– Framför allt har det varit värdefullt att kunna ta hjälp av varandra. Eftersom vi är vana att göra saker tillsammans tänker vi inte på att vi är mor och dotter på det sättet. Det är snarare klasskamrater och andra runt omkring som tänker på det. Enda gången vi själva reflekterade över det var när någon föreläsare sa ”det här får ni gå hem och berätta för era föräldrar” och så sitter mamma precis bredvid, skrattar Sanna.

– Det har funkat bra! Sen har det såklart blivit lite småtjafs emellanåt om vi exempelvis uppfattat saker olika, men det är väl naturligt. Vi båda satsade på höga betyg, så vi hade faktiskt en intern liten tävling… men Sanna vann med ett VG, skrattar Christina.