Affärskommunikation och retorik
Kursen innefattar: Affärskommunikation och retorik för att kunna kommunicera varumärkets värde och skapa goda affärsrelationer • Målgruppsanalyser • Situations- och målgruppsanpassade presentationer • Presentera ett säljtekniskt förlopp från ny kund till repetitionsaffär • Förklarings- och bevismodeller
Personligt ledarskap och målstyrning
Kursen innefattar: Förståelse
för människans olika egenskaper och hur dessa kan påverka arbetssituationen • Verktyg
för självskattning • Personlig målstyrning • Förståelse hur en
individ kan styra sig själv och dess betydelse
verksamheten
Ledarskap
Kursen innefattar: Definitionen av ledarskap • Olika ledarskapsteorier • Ledarskapets betydelse och påverkan i en affär • Kunskap om att leda sig själv • Konflikthantering och förhandlingsteknik • Definitionen av team (kontra arbetsgrupp) • Olika
teammodeller • Gruppers utveckling
Affärsjuridik
Kursen innefattar: LOU (lagen om offentlig upphandling) • Lagar rörande avtal och förhållande mellan kund och leverantör • Lösningar på affärsjuridiska problem • Avtalsförslag • Associationsrätten
Operativ försäljning
Kursen innefattar: Arbetssätt för att kunna identifiera, prioritera och bearbeta kunder med
hänsyn till lönsamhet, kundnytta och långsiktiga kundrelationer • Dokumentation och bearbetning av kunder/prospekt • Verktyg för säljprocessens
alla delar • Behovsanalyser av kunder • Säljsamtal • Skriva offerter • Förhandlingsstrategi • Konkurrensstrategi • Driva affär till avslut
Strategisk försäljning 1 - säljprocessen
Kursen innefattar: Strategisk försäljning • Säljprocessens olika delar och hur de hänger
samman • Värdebaserad
försäljning • Tjänste-, produkt-, och
konceptförsäljning samt hur dessa skiljer sig åt • Nyckeltal och uppföljning • Metoder för
omvärldsbevakning
och säljstyrning • Säljinsatser för
olika kundgrupper • Begreppet Key Account
Management • Nyckelkunder samt planering av försäljningsinsatser • Försäljningsinsatser på en global marknad
Strategisk försäljning 2 - den digitala arenan
Kursen innefattar: Digital försäljning • Digitala utvecklingen inom B2B såsom E-handel
• Konsumentpsykologi • Affärsmodeller för den
digitala arenan • Digitala försäljnings- och marknadskanaler och hur
dessa påverkar- och påverkas av köpbeteenden
LIA 1
Praktikperiod 1. Målet med kursen: Praktisk förståelse för säljarens roll och arbetsuppgifter • Ha arbetat som säljare i ett team och utfört relevanta arbetsuppgifter • Aktivt ha medverkat vid planering och genomförande av sälj- och eventuellt marknadsföringsarbetet i företaget
Affärsekonomi
Kursen innefattar: Affärsekonomi • Företagsekonomi • Ekonomistyrning i försäljningsprocessen • Resultat- och lönsamhetskalkyler • Nyckeltal och andra vanligt förekommande ekonomiska moment som B2B-säljare • Ekonomiskt säljstyrningsperspektiv
Affärsutveckling
Kursen innefattar: Affärsutvecklingsprocesser • Metoder för affärsutveckling • Modeller och verktyg för utvärdering, uppföljning och mätning av mål • Affärsutvecklingsplan på produkt eller tjänst innehållande både initiering, planering och genomförande
Marketing automation
Kursen innefattar: Digitala processer • Verktyg inom marketing automation
• Automatiserad och riktad marknadsföring baserad på kundens beteende • Marketing automation i
säljprocessen för att uppnå konvertering
Agila affärsprocesser och principer
Kursen innefattar: Agila affärsprocesser, metoder och arbetssätt • Agil projektledning med iterativa
leveranser som arbetssätt • Projektets faser (initiering, genomförande och slutfas) och det
etappbaserade teamarbetet • Förståelse för vad
projektgrupp, företagsledning och kund kräver av en projektledare • Förståelse för vad projektledaren kan kräva av projektet och
ledningen
Digital and Social Selling
Kusen innefattar: Digitala kanaler och sociala medier vid försäljning och marknadsföring • Digital försäljning • Social Selling • Content Marketing • Nätverksbyggande för att skapa affärer • Planera, genomföra, analysera och utvärdera digitala försäljnings- och marknadsaktiviteter
LIA 2
Praktikperiod 2. Målet med kursen: Praktisk förståelse för B2B-försäljning och förmåga att agera som B2B-säljare • Ha kompetens att initiera, planera, genomföra och utvärdera försäljningsprocesser
Examensarbete
Kusen innefattar: Ett självständigt arbete i ett ämne inom yrkesområdet som den studerande själv valt att fördjupa sig i • Innehåller metodseminarier, planering och upprättande av projektplan, informationssökning, bearbetning och analys av teoretisk och empirisk data