Vad gör en B2B-säljare?
En B2B-säljare är en försäljare enligt konceptet Business-to-business vilket handlar om köpprocesser som sker mellan företag. Det innebär att du som B2B-säljare säljer produkter och tjänster till andra företag. Din främsta arbetsuppgift är att bygga långsiktiga affärsmässiga relationer utifrån ett helhetsperspektiv på försäljning och marknadsföring för att kunna genomföra lönsamma affärer. Det blir allt mer viktigt och efterfrågat att en företagssäljare även har kunskap i marknadsföring, för att kunna marknadsföra sina produkter eller tjänster på ett effektivt och lönsamt sätt. Detta gör du genom att dagligen arbeta med olika säljtekniker och marknadsföringsstrategier.
I en roll som B2B-säljare är förmågan att få kontakt, lyssna in kundens behov och få ett förtroende avgörande för att lyckas. Det är ett utåtriktat arbete där självständig planering och en stor drivkraft att nå uppsatta säljmål är viktigt.
Varför läsa utbildningen B2B-säljare?
Säljrollen har på senare tid förändrats mycket i och med teknisk utveckling och en ökad konkurrens på den globala marknaden. Det har gjort att säljyrken på senare tid blivit mycket mer kunskapsintensiva, vilket skapar många arbetsmöjligheter för dig som utbildad B2B-säljare.
Exempel på yrkesroller efter examen
- Account Manager
- B2B-säljare (företagssäljare)
- Projekt- och säljledare
- Säljkonsult
Vad tjänar en B2B-säljare?
En företagssäljare har enligt SCB en snittlön i Sverige på 43 800 kronor. Det är dock viktigt att tänka på att lönen kan variera mycket beroende på tidigare erfarenhet och om du har andra egenskaper eller kompetenser som företaget ser som värdefulla för den kommande yrkesrollen. Exempel på sådana kan vara ledarskap och/eller god kännedom om en viss bransch.
Kunskap efter utbildningen
Utbildningen ger dig en yrkeshögskoleexamen. Efter genomförd utbildning har du kunskap inom sälj/marknad och en bred kompetens för att bygga relationer och skapa kundvärde. Du har kunskap om företagens affärsmässiga och företagsekonomiska villkor samt förståelse för säljarens roll. Du har förmåga att driva sälj- och affärsprocesser samt projekt, från planering och genomförande till avslut och uppföljning. Du kan göra marknadsanalyser och marknadsplanering samtidigt som du lär dig principerna för marknadsbevakningar.
Under utbildningen läser du även webbutbildningen Excel för Säljare. Efter utbildningen kommer du bland annat ha kunskap i:
- Digital försäljning gällande Social Selling och Content Marketing
- Dataanalys och Marketing Automation
- Försäljning- och marknadsföringsstrategier
- Affärsekonomi och ekonomistyrning i försäljningsprocessen
- Ledarskapsmetoder, gruppdynamik och målstyrning
- Affärsutveckling
- Affärsjuridik
- Projektledning
YH är en bra utbildningsform i nära samarbete med näringslivet och att de teoretiska kunskaperna inom B2B-försäljning varvas och kan tillämpas praktisk i samband med LIA-praktiken ute på företagen är ett mycket bra koncept, både för de studerande och för oss i branschen.
– Fredrik Berggren, VD på Stämpelfabriken.
Utbildningens upplägg
- Studieform: Växjö eller Örebro
- Studietakt: 100%
- Praktik (LIA): 24 veckor
B2B-säljare är en yrkeshögskoleutbildning som du läser på heltid under 2 år hos Affärshögskolan i Växjö eller Örebro.
För dig som läser utbildningen på plats är det uppskattningsvis lärarledd undervisning 2-3 dagar per vecka och resten av tiden ägnas åt grupparbeten och självstudier. Under totalt 24 veckor av din studietid är du ute på praktik, som kallas för LIA eller lärande i arbete inom yrkeshögskolan.
Samarbetspartners
YH-utbildningar arbetas fram utifrån arbetsmarknadens behov. Därför har vi självklart ett tätt samarbete med näringslivet, både vad gäller utformning och utveckling av våra yrkeshögskoleutbildningar. Här är några av våra samarbetspartners för B2B-säljare som ser till att utbildningen håller hög kvalitet: