Vad gör en marknadskommunikatör?

Som digital marknadskommunikatör är du en viktig spelare i att utveckla företagets digitala närvaro och implementera ett digitalt tänk i verksamhetens kommunikationsarbete. Din främsta uppgift är att förmedla budskap, driva affärer och bygga relationer mellan målgrupp och varumärke genom olika kommunikationsstrategier och marknadsaktiviteter.

Du är riktigt vass på intern och extern kommunikation och onlinemarknadsföring. Du producerar och publicerar digitalt innehåll, så kallat content, till webb och print som kan bestå av text, bild, ljud och rörligt material. Du genomför marknadsanalyser och marknadsplaner samt håller dig uppdaterad på trender. Utbildningen passar dig som har intresse för digitala medier, ett öga för detaljer, ett strukturerat sinne och som gillar att jobba kreativt.

Start: Inga fler starter

Studieort: Linköping

Längd: 2 år

Studietakt: Heltid

Utbildningstyp: Program

Ej sökbar

Kostnadsfri CSN-berättigad

Kunskap efter utbildningen

Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen. Efter avslutad utbildning har du kompetens i att självständigt arbeta med digitalt kommunikationsarbete. Du kommer ha förmåga att lösa sammansatta problem inom försäljning, marknadsföring och projektledning samt färdigheter i att kommunicera åtaganden och lösningar gällande marknadsförings- och företagsförsäljningsarbetet. Efter utbildningen kommer du bland annat ha kunskap inom:

  • Google Analytics
  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Webbproduktion
  • Intern kommunikation
  • Extern kommunikation
  • Content Marketing
  • Ledarskap
  • Försäljning
  • Projektledning

Karriär efter examen

Kraven på företag att ständigt synas i den digitala världen är höga och inom marknadsföring sker idag snabba förändringar. Nya verktyg och kanaler, inte minst sociala medier, växer hela tiden fram och användarnas digitala beteende förändras. Som digital marknadskommunikatör följer du med och agerar i det nya landskapet och förstår hur din verksamhet ska kommunicera för att hänga med i utvecklingen. Efter examen kan du arbeta med intern och extern kommunikation samt marknadsföring på allt från nischade byråer och privata företag till myndigheter och organisationer.

Exempel på yrkesroller

  • Content Creator
  • Marknadsförare (analytiker, säljer, digitala medier)
  • Marknadskommunikatör
  • Marknadskoordinator
  • Marknadsassistent
  • Webbkommunikatör
  • Social Media Manager
  • Projektledare inom marknadsföring

YH-utbildningens upplägg

Digital marknadskommunikatör är en yrkeshögskoleutbildning som du läser under 2 år på Affärshögskolan i Linköping. Uppskattningsvis är det föreläsningar cirka två dagar i veckan och resten av tiden ägnas åt grupparbeten och självstudier. Under 24 veckor fördelat på två perioder är du ute på praktik, som kallas för LIA eller lärande i arbete inom yrkeshögskolan.

Vår marknadsavdelning, tillsammans med många andra branschföretag, efterfrågar generalister! Det är bra att utbildningen är bred och ger handfasta och praktiska färdigheter.

– Alexander Åkerberg, Marknadschef, Vinnergi

Mer information

  • Grundläggande behörighet (gymnasieexamen eller motsvarande)
  • Godkänt betyg i Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
  • Godkänt betyg i Engelska 6

Saknar du behörighet? Läs om hur du kan bli behörig »

Affärshögskolan har skapat YH-utbildningen Digital marknadskommunikatör tillsammans med företag i branschen, utifrån arbetsmarknadens kompetensbehov. Många av dessa företag engagerar sig även i utbildningens ledningsgrupp som bland annat arbetar med kvalitetssäkring och utveckling. Här är några av våra samarbetspartners för utbildningen:

Stadium | iDeal of Sweden | Telia Company | CHECK! Kommunikationsbyrå AB | Mediakonsulerna | Brightvision AB | Humly Edtech AB

 

Läs mer om hur ledningsgrupper fungerar på Affärshögskolan »

Vi har sökt om att få Digital marknadskommunikatör igen under 2022, den 11 januari får vi besked från Myndigheten för yrkeshögskolan.

Läs om hur utbildningsutbudet styrs inom yrkeshögskolan »

Kurser

400
Kurs
Poäng
Presentationsteknik
15
Strategisk och operativ marknadsföring
55
Copy, storytelling och text i sociala medier
20
Projektledning
20
Webbproduktion
30
LIA 1
60
Onlinemarknadsföring
30
Företagsekonomi
25
Strategisk och operativ försäljning
25
Juridik för marknadsföring
20
Kommunikation och ledarskap
15
LIA 2
60
Examensarbete
25
Summa 400
Mor och dotter blev digitala marknadskommunikatörer tillsammans
2021-09-02 Intervju

Mor och dotter blev digitala marknadskommunikatörer tillsammans

Christina Kaakinen och Sanna Kaakinen. Mor och dotter. 2019 ...

Resa i Asien inspirerade My att bli marknadskommunikatör
2021-05-28 Intervju

Resa i Asien inspirerade My att bli marknadskommunikatör

Under en resa i Asien fick My tid för reflektion o...

Från erfaren fotograf till Digital marknadskommunikatör
2021-03-29 Intervju

Från erfaren fotograf till Digital marknadskommunikatör

Angeliqa Jonsson är en erfaren fotograf som valt a...