Vad gör en inköpare och upphandlare?
Som inköpare och upphandlare ansvarar du för inköp av varor och tjänster från leverantörer. Du bedriver förhandlingar, skriver avtal samt leder och deltar i affärshandlingar och projektarbeten med fokus på att göra så kostnadseffektiva, miljömedvetna och affärsmässiga inköp som möjligt. Du är duktig på förhandlingsteknik och arbetar kontinuerligt med att förbättra och effektivisera processer som exempelvis snabbare leveranser. En del inköpare ansvarar för hela lagerflödet och lagernivåer inklusive leverans och transport till kund. Det kan även hända att du har ansvar för produktutveckling, ofta i nära samarbete med designers, konstruktörer eller säljare.
Som inköpare och upphandlare är det viktigt att kunna sin marknad. Beroende på bransch kan det handla om att köpa in rätt material, råvaror, tekniker eller system som ditt företag lyckas sälja vidare eller själv får användning för. Därför ingår det i jobbet att beräkna volymer, ha koll på lager, bevaka nyheter och trender och köpa in rätt antal produkter vid rätt tidpunkt.
Varför ska du läsa utbildningen Inköpare & Upphandlare?
Inköpare finns i stort sett inom alla branscher och har en viktig roll att fylla. De flesta inköpare arbetar idag inom den privata sektorn, men det finns inköpare även inom offentlig sektor och kallas då ofta för upphandlare.
Exempel på yrkesroller efter examen
- Anbudsförhandlare
- Inköpsassistent
- Operativ inköpare
- Strategisk inköpare
- Taktisk inköpare
- Upphandlare
Möjligheterna för inköpare och upphandlare är gränslösa – det är ju faktiskt så att alla företag köper in/upphandlar någonting och därmed har alla företag behov av en agil och stark inköpsorganisation!
– Fredrik Vetander, CEO Supply Chain Group vid SCG Nordic AB.
Kunskap efter utbildningen
Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen. Efter utbildningen kan kommer du kunna leda eller delta i olika former av inköpsarbete. Du har kunskap om lagstiftning kring upphandlingar och hur du på ett effektivt sätt bedriver förhandlingar och skriver avtal. Likaså kommer du att kunna leda och delta i affärsförhandlingar, projektarbeten och/eller med internationella inköpsuppgifter. Dessutom får du överblick över konkurrensregler, inköpets och logistikens inverkan på produktionsekonomin, affärsjuridik och miljöaspekter.
Efter utbildningen kommer du bland annat ha kunskap inom följande områden:
- Logistik
- Inköpstekniker
- Förhandlingstekniker
- Supply Chain Management
- Marknads- sortiment- och inköpsanalyser
- Offentlig upphandling
- Kontraktsskrivning
- Företagsekonomi
- Ledarskap
- Projektledning
- Juridik
Utbildningens upplägg
- Studieupplägg: Västerås
- Studietakt: 100%
- Praktik (LIA): 21 veckor
Inköpare och upphandlare är en yrkeshögskoleutbildning som du läser på heltid under 2 år hos Affärshögskolan i Västerås. Uppskattningsvis är det föreläsningar två-tre dagar i veckan och resten av tiden ägnas åt grupparbeten och självstudier.
Under 21 veckor av studietiden fördelat på två perioder är du ute på praktik, som kallas för LIA eller lärande i arbete inom yrkeshögskolan.
Samarbetspartners
YH-utbildningar arbetas fram utifrån arbetsmarknadens behov. Därför har vi självklart ett tätt samarbete med näringslivet, både vad gäller utformning och utveckling av våra yrkeshögskoleutbildningar. Här är några av våra samarbetspartners för Inköpare och upphandlare:
ABB | Fortifikationsverket | Keymind | SCG Nordic | Västerås stad